lørdag 10. april 2010

Korleis lage svenske kanelboller:)

Jeg lovet tidligare at eg skulle vise korleis eg laga dei svenske kanelbollane, og nå har eg feira 8årsdag med 12 viltre gutter og der sto kanelboller på menyen, så her kommer forklaringen med bilder. Det er sikkert mange måter å gjera det på, men dette er den eg har lært:


Man lager ein vanlig søt bolledeig, og denne kjevler man ut i ein firkant som man vanligvis gjer når man lager kanelboller. Eg pleier ha på eit lag med smør så sukkeret og kanelen henger bedre.


Så bretter eg den så den ligger dobbel, som på bildet i midten, og sjærer strimler på ca 3 cm hele veien.


Strimlene tvinner eg så dei får eit fint mønster og så lager eg ein knute, det som måtte være til overs brettes under bollen.


Så er det berre å pensle bollane og om du vil kan du ha på perlesukker.


Slik ser bollane ut når dei er steikte, og klare til severing:) Om det er noko som er uforståelig, så gi en lyd så skal eg prøva å forklare bedre. Eg har vore så heldig å fått ein award hos Anitas interiør verden,  og der fulgte ein utfordring med, meir om det kommer i morgen!
Ha ein herlig lørdagskveld:)



8 kommentarer:

Anitas interiør verden sa...

God kveld :-)
takk for bildene og forklaringen dette skal prøves,så ikke så veldig vanskelig ut.
Gleder meg til å lese litt mere om deg.
Ha en god kveld
klem Anita

På landet sa...

Nå fikk jeg lyst på boller... Hmmm kansje jeg må bake litt i morgen ;)

Ha en forsatt fin helg.

Unknown sa...

Åh, de så gode ut, og en litt annen vri på kanelsnurrene, morsomme:o))

Slike skal jeg jammen meg prøve meg på i morgen, takk for oppskriften!

God natt!

Klem LIne

salige lavendel sa...

Fryd for både øyet og ganen.Synd ikke bakelukten kommer gjennom til meg her...

Siv sa...

Disse må jeg bare prøve å lage...mmmm

Du har en blogg jeg liker godt ;)
Så håper det er greit jeg følger deg ?

Den glade bondepige sa...

Tak for opskriften og billederne. Det skal prøves. Hilsen fra Danmark.

Jenny S. Stubø sa...

Heii :) E må berre sei at e he leita masse etter ei dugli oppskrift, så kom e over di si, og den forklarte bra ka man ska gjer! Det forklare ikkje dei ande oppskriftene, dei fortell berre ka som ska ver i :)
Kjempebra! Hilse fra Sunnmøre!

Anonym sa...

Disse er prøvd, og de ble kjempegode på smak og fine å se på! Melis i stedenfor sukker jo fantastisk. Veldige luftige. Dette gjør jeg nok garantert igjen! Brukte dog perlesukker på toppen.